Il Giustino

biografier

Raffaele Pe                                  countertenor                               Anastasio
Italienske countertenoren Raffaele Pe har en bred musikalisk repertoar som sträcker sig från recitar cantando till modern opera. Med sin inspelning Giulio Cesare. A Baroque Hero tilldelades han 2019 års Abbiati-pris av italienska musikkritiker för bästa album. Raffaele Pe samarbetar regelbundet med dirigenter och regissörer som Jordi Savall, John Eliot Gardiner, William Christie, Giovanni Antonini, Graham Vick, Claus Guth, Pierluigi Pizzi och Damiano Michieletto. Han bildade 2015 barockensemblen La Lira di Orfeo med vilken han gjort ett antal inspelningar. Han har sjungit många roller i Händels operor, som Giulio Cesare, Rinaldo, Orlando, Serse, Nero, Arbace, Aci och Disinganno. Han är även en hängiven uttolkare av Monteverdi, Cavalli och några av 1600-talets mindre kända kompositörer. Raffaele Pe har framträtt på teatrar som Teatro del Maggio Musicale Fiorentino, Teatro La Fenice i Venedig, Theater an der Wien, Teatro Real i Madrid, Opéra National du Rhin och Teatro Colón i Buenos Aires.

Sofie Asplund                             sopran                                         Arianna
Åländska sopranen Sofie Asplund har senast sjungit Zerbinetta i Ariadne på Naxos på Kungliga Operan, Aminta i Die schweigsame Frau och Musetta i La Bohème på GöteborgsOperan, där hon även gjort rollen som Fostersystern i Gösta Nyströms Herr Arnes penningar. 2022 medverkade Sofie Asplund i två urpremiärer på Alandica på Åland; Djävulsdansen i Skarpans där hon sjöng Agatha Sipelius, samt Karólina Eiriksdóttirs Lisbeta där hon gjorde titelrollen. Hon har även gett ut sitt första soloalbum på Naxos med Brittens Les illuminations och Debussys Ariettes Oubliées som rosats av pressen och som nominerades till Grammis. I juni 2022 tilldelades Sofie Asplund Medalj av 1. klass med guldkors av Finlands Vita Ros' orden i samband med firandet av Ålands 100-årsjubileum.

Yuriy Mynenko                           countertenor                               Giustino                           
Yuriy Mynenko föddes i Radomyshl, Ukraina. Han studerade sång för Yuriy Teterya vid A.V. Nezhdanova Odesa National Academy of Music, först som baryton, sedan som countertenor. Redan under sina studier deltog han framgångsrikt i åtskilliga sångtävlingar, bl.a. var han den förste ukrainske sångaren och den förste countertenoren som nådde finalen i BBC Cardiff Singer of the World. Bland rollerna kan nämnas Satko på Bolsjojteatern i Moskva, och vid Opera de Lyon, rollen som Polinesso i en konsertturné under ledning av Marc Minkowski, titelrollen i Händels Publio Cornelio Scipione vid festivalen Göttingen, Apollons röst i Döden i Venedig på Théâtre du Châtelet, Opera Zagreb och Barbican Centre London, rollen som Ottone i Vincis Gismondo re di Polonia i Warszawa och Dortmund, Lel i Snöflickan på Opéra Bastille i Paris och Nerone i Händels Agrippina på Royal Operahouse Covent Garden. Yuriy Mynenko medverkade i den "legendariska" och flerfaldigt prisbelönta CD- och DVD-produktionen Artaserse, inspelad med fem countertenorer och släppt på Virgin Classics.

Johanna Wallroth                      sopran                                         Leocasta
2019 kastades sopranen Johanna Wallroth in i rampljuset när hon tog förstapriset i den prestigefyllda The Mirjam Helin International Singing Competition med sitt "omedelbart engagerande, intelligenta och detaljerade framförande" (Bachtrack). Hon är medlem i Wiener Staatsopers Opernstudio från och med säsongen 2020/21 och mottog det prestigefyllda Birgit Nilsson-stipendiet 2021. Efter en utbildning vid Kungliga Svenska Balettskolan, flyttade Johanna Wallroth sitt huvudsakliga fokus till rösten, och tog examen från Wiens Universität für Musik und darstellende Kunst (MDW). Hon gjorde sin operadebut 2013, som Barbarina i Figaros bröllop under Arnold Östman på Ulriksdals slottsteater. Johanna Wallroths har medverkat i Mendelssohns En midsommarnattsdröm på Opéra de Lyon under Daniele Rustioni, gjort Mahlers symfoni nr 4 på turné med Sveriges Radios symfoniorkester under Daniel Harding, sjungit Mozarts Requiem med Orchestre Philharmonique de Radio France under Barbara Hannigan och sjungit Belinda i Dido och Aeneas på Internationale Barocktage Stift Melk med Concentus Musicus Wien under Stefan Gottfried. I april 2022 utsågs Johanna Wallroth till Klassiska artisten i P2 och sedan dess har hon hörts återkommande i kanalen, både från Berwaldhallen och från andra platser i Sverige och Europa.

Juan Sancho                                 tenor                                               Vitaliano

Juan Sancho föddes i Sevilla och utbildade sig först till pianist innan han började på Escola Superior de Música de Catalunya i Barcelona för att studera sång på institutionen för tidig musik med Lambert Climent, och fick även undervisning av Monsterrat Figueras. Senare studerade han för Raphaël Sikorski (Laboratoire de la Voix i Paris) och Raúl Giménez (Barcelona). Juan Sancho har gjort roller som Lurcanio (Ariodante) vid Opéra de Lausanne, Grimoaldo (Rodelinda) vid English National Opera, Teatro Real i Madrid och Théâtre des Champs-Elysées, Oronte (Alcina) vid Bolsjojteatern och i Lausanne i en produktion av Diego Fasolis/Stefano Poda, Bajazet (Tamerlano) i Madrid, Tempo (Il Trionfo del Tempo e del Disinganno) i Moskva, Sesto (Giulio Cesare) i Basel och Madrid, titelrollen i Belshazzar i Göttingen under Václav Luks ledning av Concerto Köln, Emilio (Partenope) i en produktion av Ivor Bolton/Christopher Alden vid Teatro Real. Han utforskar även Rossinis Bel Canto-repertoar som Albazar (Il Turco in Italia) vid både Aix-en-Provence-festivalen under Marc Minkowski (sänd av ARTE) och Opéra de Dijon tillsammans med Antonello Allemandi, Lindoro (L'Italiana in Algeri) för Le Quartz Brest med Jean-Christophe Spinosi och Almaviva (Barberaren i Sevilla) vid Staatstheater Darmstadt.

Linnea Andreassen                   mezzosopran                            Andronico
Linnea Andreassen studerade vid Operahögskolan och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hon debuterade 2015 som en av de tre Adelige Waisen i Christof Loys uppsättning av Rosenkavaljeren på Kungliga Operan i Stockholm. På Malmö Opera debuterade hon våren 2017 som Der Trommler i Viktor Ullmans Der Kaiser von Atlantis - en roll som hon inte bara gestaltade med sin röst utan också genom att själv spela på marschtrumma. Sommaren 2018 och 2020 återvände hon till Malmö Opera för att göra rollen som La Feminste Atheé i Isabell Aboulkers opera Surprises de l'Enfer. Hon medverkade i världspremiären av den isländska kompositören Karólína Eiríksdótters nyskrivna opera BLY på Piteå Kammaropera och sjöng Vetenskapen i en ny opera baserad på Patrik Svenssons bästsäljande bok Ålevangeliet på Folkoperan i Stockholm. Linnea är också en flitig uttolkare av barockmusik och sommaren 2019 gjorde hon rollen som Antiope i Maria Antonia Walpurgis Talestri, Regina delle Amazzoni med de fria operakompanierna Kamraterna och Den Andra Operan - en av de första föreställningarna av operan sedan världspremiären 1766. För att kunna fortsätta sina studier i tidig musik tilldelades hon Vännernas Operastipendium från Drottningholmsteaterns Vänner 2018.

Federico Fiorio                           countertenor                               Amanzio

Countertenoren Federico Fiorio föddes i Verona och studerade under Lia Serafini och Patrizia Vaccari. Han tog examen från både F. A. Bonporti-konservatoriet och Parma Arrigo Boito-konservatoriet. Han deltog i mästarklasser med Roberta Invernizzi vid Giuseppe Gherardeschi International Academy of Organ and Early Music i Pistoia. Som barn sjöng han i en barnkör i Verona och har sedan dess behållit sin sopranröst, framträtt som solist och gjort inspelningar. 16 år gammal gjorde Federico sin debut som manlig sopran i rollerna som Enea och Iarba i en pasticcio för Teatro Ristori i Verona, följt av framträdanden som Erster Knabe i Mozarts Trollflöjten vid Teatro Filarmonico i Verona under Philipp von Steinaecker och vid Teatro Verdi i Padua under Giuliano Betta. Han har nyligen sjungit Amor Divino i Gaetano Mannas Cantata di San Gennaro under ledning av José Luis Basso vid Teatro San Carlo i Neapel, Spirit i Purcells Dido och Aeneas under ledning av Gabriele Ferro vid Teatro Massimo i Palermo, och Sesto i Händels Giulio Cesare vid Teatro Verdi i Pisa. Han har framfört och spelat in Stradellas Forza dell'amor paterno (Eurindo) med Andrea De Carlo vid Alessandro Stradellas barockfestival i Viterbo och Nepi.

Elin Skorup                                   sopran          Fortuna/Spöket

Elin Skorup har gestaltat en kritikerrosad Norina i Don Pasquale, sjungit Förste sekreterare i Syskonen i Mantua på Drottningholms Slottsteater, varit solist i Mozarts Requiem med Kungl. Filharmonikerna i Stockholms Konserthus samt medverkat på den kritikerrosade Brahmsskivan ”Song of Destiny” med Gävle symfoniorkester och dirigent Jaime Martin (Ondine Records). Bland de senaste och framtida engagemangen finns både Mahlers symfoni no 4 och Mendelssohns Lobgesang, den senare med Andrew Manze och Helsingborgs symfoniorkester. Operettdebut som Valencienne i Glada Änkan i Malmö samt barockopera på Confidencen i rollen som den våldsamma krigarprinsessan Palmida i Wilhelmina von Bayreuths Argenore. En uppsättning som går på turné till Malmö och Köpenhamn tillsammans med välrenommerade Camerata Øresund hösten 2022. Tidigare har Elin gestaltat Proserpina i Monteverdis L’Orfeo med Göteborg Baroque, varit sopransolist i Mozarts c-mollmässa i Palacio de Festivales Cantabria i Spanien samt framträtt på Ton Koopmans festival Itinéraire Baroque i Périgord Frankrike.

Stacey Aung                          dansare

Stacey Aung är utbildad till dansare vid University of California där hon har en Bachelor of Fine Arts in Dance. Efter avslutad utbildning 2007 har hon arbetat med en rad olika danskompanier som Hubbard Street 2, Luna Negra Dance Theater, Northwest Dance Project, BodyTraffic, Saarländisches Staatstheater och Norrdans. Hon har arbetat med koreografer som Johan Inger, Alexander Ekman, Jiri Kylian, Ohad Naharin, Stijn Celis, Martin Forsberg, Marcos Morau/LaVeronal och Gustavo Ramirez Sansano. Stacey har sedan 2016 arbetat som frilansdansare med Stockholm som bas och medverkat i produktioner av koreografer som Mari Carrasco, Fernando Melo, Örjan Andersson, och Fredrik Benke Rydman. Läs mer>>>

Pontus Sundset                          dansare

Pontus Sundset är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan under åren 1995–1998 och har sedan avslutad utbildning arbetat som frilansdansare både nationellt och internationellt. Under åren 1998–2009 var han engagerad vid kompanier som Ballet Mainz, Dansk Danseteater, Carte Blanche, Norrdans och Kungliga Operan. 2009–2013 var han engagerad vid Ballett Am Rhein under ledning av Martin Schläpfer i Düsseldorf, Tyskland där han dansade i verk av Hans van Manen, Regine van Berkel, Jiří Kylián, Nils Christie, Amanda Miller, Mats Ek och Martin Schläpfer. Han har medverkat i olika projekt och arbetat med koreografer som Josef Sturdy, Nicole Morel, Tim Feldmann, Dorte Olesen, Sigge Modigh, Cristina Caprioli och Virpi Pahkinen. Under 2014 var han engagerad vid Kungliga Operan där han arbetade med och medverkade i verk av William Forsythe, John Cranko och Örjan Andersson. Pontus har även medverkat i föreställningen Swan Song av koreograferna Minna Teramäki och Marita Liuda på Finlands nationalopera och -balett samt föreställningen Myriader av världar på Unga Operan med koreografi av Dalija Acin Thelander.

George Petrou                            dirigent, regissör

George Petrou föddes i Aten och studerade piano vid Atens konservatorium och senare vid Royal College och Royal Academy of Music i London. Efter att ha etablerat en framgångsrik karriär som konsertpianist övergick George Petrou till dirigentyrket. Från och med säsongen 2021-2022 är han ny konstnärlig ledare för Internationale Händel-Festspiele i Göttingen samt konstnärlig ledare för den berömda Atenbaserade orkestern Armonia Atenea, med vilken han turnerar och spelar in skivor, både på tidstypiska och moderna instrument. Han är även musikdirektör för den grekiska radions nationella symfoniorkester. Utöver sin dirigentverksamhet har George Petrou utvecklat ett levande intresse för regi och har iscensatt flera produktioner. Förra säsongen dirigerade han Glucks Orfeo på Teatro Lyrico di Cagliari, Rossinis Barberaren i Sevilla på Oper Köln, och han iscensatte och dirigerade Händels Giulio Cesare på Nederlandse Reisopera och Internationale Händel-Festspiele Göttingen, och Mozarts Idomeneo på Olympiateatern i Aten. George Petrou utnämndes som Associate of the Royal Academy of Music, London (ARAM). Han tilldelades titeln Chevalier de l'ordre des Arts et des Lettres av den franska regeringen och Grand Prize av den grekiska kritikerkåren för musik och drama.

Paris Mexis                                  kostym och scenografi

Paris Mexis är regissör, designer och författare och har arbetat med opera, teater, dans, film, TV och reklam. Han har skapat förest'ällningar, utställningar, företagsevenemang och reklamdesign. Han är född i Aten och har studerat scenografi i London vid Central Saint Martins College of Art and Design (BA Theatre: Design for Performance, MA Scenography) och i Prag vid Divadelni fakulta Akademie Muzickych Umeni [DAMU] (operadesign), inredningsdesign vid Athenian Artistic and Technological Group (AKTO) och vid Middlesex University (BA Interior Design, pris för utmärkt prestation 1998 och 1999) samt musik vid Exemplary Experimental Conservatory i Aten.

Stella Kaltsou                              ljusdesigner

Stella Kaltsou föddes i Thessaloniki, Grekland. Hon studerade ljusdesign, scenografi och dramateori vid School of Fine Arts vid Aristoteles universitet som tog sin examen 2009. Hon har skapat ljusdesign för ett flertal produktioner inom teater, opera, dans, evenemang och konserter i Europa och Asien. Hon fick pris för bästa ljusdesign 2019 vid Event Awards och hon nominerades till bästa scenljusdesign 2017 och 2020 vid Greek Theatre Awards. Stella Kaltsou har arbetat med produktioner på Hong Kong Opera, Opera Sao Carlos i Lissabon, Grekiska Nationaloperan, Operan i Oviedo i Spanien, Opera Miejski i Polen, Atens konserthus, Uskudar Theatre i Instanbul, Grekiska Nationalteatern, Antika Epidauros teater, Panathenaic Stadium Athens, Onassis Cultural Foundation, Stavros Niarchos Foundation, Ancient Theatre of Herodes Atticus, Thessaloniki Consert Hall, Art Theatre of Greece, Athens Festival och många andra. Hon har också arbetat med filmprojekt, senast med den prisbelönta "Invisible" av Dimitri Athanitis, som belönats med 15 priser på internationella festivaler.

Jenny Nilson                                koreograf/rörelseinstruktör

Jenny Nilsson är Premiärdansös från Kungliga Operan. Hon debuterade tidigt som en dramatisk begåvning och hennes rollista innehåller klassiker såsom exempelvis Julia i Romeo och Julia, Manon i Manon Lesacut, Mary Vetsera i Mayerling, Tatjana i Onegin och Svandrottningen i Svansjön. Hon har även medverkat i många moderna samt neoklassiska verk av vår tids samtida stora koreografer, Mats Ek, Jiri Kylian, Alexander Ekman, William Forsythe, Angelin Preljocaj, George Balanchine m fl. Utöver sin karriär som dansös har Jenny även utbildat sig till skådespelare vid Royal Academy of Dramatic Arts i London samt Stockholms Dramatiska Högskola. Som skådespelare har hon medverkat i bl a föreställningar av Alexander Mörk Eidem, Birgitta Egerbladh och Örjan Andersson.